Projekt realizowany był w murach naszej szkoły we współpracy z Liceum Ogólnokształcącym nr 1 im Tadeusza Kościuszki z Jarocina od października 2020 do kwietnia 2021r.
W obu szkołach wybrane zostały grupy projektowe z klas II po szkole podstawowej, które realizowały różne zadania z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Każdego miesiąca uczniowie wykonywali zadanie lub zestaw zadań mających na celu rozwój głównych kompetencji językowych – pisania, słuchania, mówienia i czytania oraz kompetencji cyfrowych uczestników. Projekt zakładał również rozwój warsztatu pracy nauczyciela, który tworzy narzędzia dydaktyczne i uczy się nowych metod pracy z uczniami oraz wzrost motywacji uczniów do nauki języka hiszpańskiego poprzez zastosowanie nowych technologii w dydaktyce oraz kontakty międzyrówieśnicze, zwłaszcza w sytuacji ograniczenia funkcjonowania placówek z powodu pandemii Covid-19. Założenia projektu oparte były w większości na programie podręcznika „Descubre” realizowanego w obu szkołach.
Uczniowie zdobywali punkty za wykonywanie zadań, terminowość i kreatywność. Błędy merytoryczne w zadaniach były wskazywane uczniom jako element do poprawy, jednak nie wpływały na ilość zdobytych punktów. Uczniowie pracowali indywidualnie oraz w małych grupach, wykonując polecenia, a także przygotowując zadania dla szkoły partnerskiej. Całość projektu została zakończona edukacyjnym Escape Roomem.
Obserwacja uczniów prowadzona w trakcie trwania projektu pokazała, że niektórzy z nich bardzo zaangażowali się w projekt, dopytywali o nowopoznane narzędzia i ich możliwości, poszerzając lub utrwalając przy tym swoje umiejętności językowe. Uczniowie poznali możliwości wykorzystania wybranych narzędzi TIK w edukacji, tworzyli samodzielnie pomoce językowe za pomocą wybranych narzędzi informatycznych, co sprawiało, że nauka była bardziej twórcza niż odtwórcza, uczyli się nowego słownictwa i utrwalali dotychczasowy zasób słów, brali odpowiedzialność za własny proces uczenia się i rozwijali kompetencje językowe oraz wiedzę na temat kultury krajów hiszpańskojęzycznych.
Z obserwacji można stwierdzić, że szczególnie cenne okazały się zadania grupowe, które przyczyniły się do większej integracji rówieśniczej, rozbudzały ciekawość językiem i kulturą oraz uczyły zdrowego współzawodnictwa (rywalizacja w grupach). Po zakończonym projekcie zdecydowana większość uczniów w ankiecie zaznaczyła, że chętnie w przyszłości ponownie wzięłaby udział w tego typu działaniach.
Pomysłodawczyniami i koordynatorami projektu były panie dr Ewelina Poniedziałek i Natalia Wasielewska.