Z dnia na dzień uczniowie i nauczyciele zostali przeniesieni z dobrze znanego miejsca, w którym na co dzień odbywała się nauka, do warunków domowych. Sytuacja zagrożenia w jakiej obecnie żyjemy, różne warunki domowe takie jak brak wystarczającej liczby komputerów, jeżeli w rodzinie jest więcej dzieci, brak miejsca do uczestnictwa w zdalnych lekcjach czy niewystarczająco szybki Internet, znacząco odbijają się na zaangażowaniu uczniów w naukę.
Okazuje się, że największym wyzwaniem w trakcie nauczania zdalnego nie są wymienione wyżej kłopoty ani obsługa platform do nauki online, ale brak wyraźnego zainteresowania, motywacji i aktywności uczniów. Jak temu zapobiec, w jaki sposób motywować uczniów do pracy zza szklanych ekranów ? Skąd czerpać motywację wewnętrzną do pracy własnej ? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klasy psychologiczno-pedagogicznej podczas wykładu na temat motywacji uczniów prof. Jacka Pyżalskiego “Kij czy marchewka?”, który odbył się w ramach programu „Motywujący kwiecień” EduAkcji.
Kim jest znany w poznańskim środowisku uniwersyteckim profesor Jacek Pyżalski? To doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, mediator sądowy. Autor licznych publikacji. Trener w obszarze komunikowania i trudnych zachowań dzieci i młodzieży.
Dzięki wykładowi profesora Pyżalskiego uczniowie klasy psychologiczno-pedagogicznej przekonali się, jak ważna jest ich motywacja wewnętrzna, czym różni się motywowanie od inspirowania i które metody behawioralne działają najsilniej na naszą motywację. Teraz, wsparci wiedzą teoretyczną z zapałem ruszamy do pracy a motywacji powinno nam wystarczyć aż do końca czerwca.