Transplantacja i matematyka to dziedziny pozornie niemające ze sobą nic wspólnego, ale my – społeczność Zespołu Szkół Mechanicznych – postanowiliśmy je połączyć wspólnym mianownikiem, jakim jest realizacja projektu „Drugie Życie”. Z tego powodu 19 marca 2021 roku zaproponowaliśmy uczniom Szkoły Branżowej niecodzienną lekcję matematyki.
Tym razem realizując treści programowe, młodzież wykonywała zadania na liczbach, które były danymi statystycznymi dotyczącymi transplantacji w losowo przez nich wybranym roku. Na początku lekcji uczniowie zostali wprowadzeni w tematykę dotyczącą transplantacji, przedstawiono im ideę Kampanii i wyjaśniono sens popularyzacji „Oświadczenia woli” jako szlachetnego daru serca. W ramach zajęć młodzież, wykonując matematyczne obliczenia, poznawała liczby związane z zabiegami transplantacji w Polsce i na świecie, a czyniąc to wiedziała, czego dotyczą dane liczby i jak wielkie znaczenie mają one dla ratowania życia i zdrowia osób potrzebujących przeszczepu.
Ta „zwykła” lekcja matematyki okazała się niezwykła. Z jednej bowiem strony pokazała, że matematyka może dotyczyć treści, które z pozoru są niematematyczne, a z drugiej, że może być ona ciekawa i inspirująca, bo te niezwykłe minuty lekcji stały się dla uczniów Szkoły Branżowej szansą na zapoznanie się ze szlachetną ideą transplantacji, zachętą do wypełnienia „Oświadczenia woli” i inspiracją do popularyzacji tematu w ich środowisku.
Poprzez to działanie widzimy wyraźnie, że szkolna dydaktyka może łączyć treści merytoryczne z wychowawczymi. Chcemy, aby działania związane z realizacją Kampanii były wplecione w codzienne życie szkoły, żeby były one jej integralną częścią i nie ograniczały się do udziału w kilku akcjach wolontariackich. Poprzez tę i następne planowane przez nas lekcje chcemy pokazać, że dydaktyka może i powinna wspierać realizację wielkiego dzieła, jakim jest Kampania „Drugie Życie”.
Dziękujemy w tym miejscu przede wszystkim naszej młodzieży, która ucząc się matematyki włączyła się w realizację projektu. Dziękujemy Pani Wicedyrektor Lidii Torzewskiej-Kulas za przeprowadzenie zajęć i systematyczne wspieranie dzieła Kampanii w szkole oraz ks. Krystianowi za koordynację działań związanych z realizacją Kampanii i wsparcie dla uczniów podczas jej trwania.