Złote Szkoły NBP to ogólnopolski program skierowany do środowisk szkolnych, którego ideą jest rozwijanie kompetencji ekonomicznych młodego pokolenia. Celem programu jest aktywizowanie nauczycieli i uczniów oraz stworzenie sieci szkół zaangażowanych w poszerzanie edukacji ekonomicznej. Wzięliśmy udział w tym programie i zrealizowaliśmy wszystkie zadania, czego rezultatem są poniższe artefakty:



Lekcja z ekonomią

Warsztat uczniowski i scenka uczniowska

Debata uczniowska



W realizację projektu, w zajęcia dodatkowe byli zaangażowani uczniowie, których można zobaczyć w powyższych filmikach, zapraszamy do ich obejrzenia  oraz:

Pani profesor Beata Marciniak

Pani profesor Agata Przybylak

Pani profesor Violetta Lenarczyk

Metody nauczania, które sprzyjają rozwijaniu kompetencji kluczowych, kompetencji społecznych  oraz kształtowaniu różnego rodzaju umiejętności to metody opierające się m.in. samodzielnym dochodzeniu do wiedzy oraz na pracy w grupie, komunikacji w zespole, samoocenie, ocenie koleżeńskiej. Do metod, które silnie wpływają na rozwijanie wyżej wymienionych  kompetencji należą m.in. metoda projektu, nauczanie problemowe, dyskusja i właśnie te metody były stosowane w realizacji programu Złote Szkoły NBP.

Metody te z założenia różnią się od zwykłych zadań szkolnych swoją unikalnością uzyskiwanych efektów nauczania. Warto podkreślić, że metody te wzajemnie się przenikają i uzupełniają, ponieważ posiadają niewątpliwie wspólne cechy. Istotnymi wspólnymi cechami przywołanych metod jest m.in. położenie nacisku na aktywne i samodzielne zdobywanie wiedzy przez samego ucznia poprzez formułowanie problemów, stawianie hipotez badawczych, odkrywanie dróg rozwiązań problemów, weryfikację własnego stanowiska, formułowanie wniosków, równocześnie angażując do tych procesów poznawczych technologię informacyjno-komunikacyjną.

Pozwalają na kształtowanie logicznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, uczą analizy i syntezy, pozwalają  na twórczą kreatywność. A równocześnie pozwalają na kształtowanie właściwych postaw społecznych – m.in. brania odpowiedzialności za swoje działanie, punktualności, pozwalają na kształtowanie umiejętności komunikowania się, wypowiadania się, argumentowania i prezentowania się na forum, planowania swojej pracy, wpływają na tworzenie się więzi z innymi uczniami.

Kompetencje społeczne to również umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Są one ważne w każdym aspekcie naszego życia – również zawodowym. Łatwość, z jaką nawiązujemy kontakty, zdolność pracy w grupie, komunikatywność, umiejętność organizowania swojego czasu oraz dostosowania się do panujących zasad, mogą być przepustką do wymarzonej pracy, do kształtowania swojej kariery zawodowej.

Dlatego warto realizować takie właśnie programy i projekty edukacyjne!