Głosy zza krat (1)W ramach innowacji pedagogicznej “Lektury na nowo”, w klasie 2O1 odbyła się lekcja, przeprowadzona przez panią profesor Iwonę Wojtecką,  poświęcona analizie motywu cierpienia, represji i prześladowań.
Na początku uczniowie skupili się na omówieniu fragmentów III części “Dziadów” Adama Mickiewicza, które przedstawiają obraz cierpienia narodu polskiego w czasach zaborów. Szczególną uwagę poświęcono scenom więziennym, które ukazują brutalność rosyjskiego aparatu władzy wobec młodych patriotów. Podkreślono dramatyczny wymiar cierpienia jednostek oraz narodu jako całości.

Następnie uczniowie obejrzeli reportaż telewizyjny z grudnia 2024, który ukazywał współczesne realia traktowania więźniów politycznych w syryjskich więzieniach🔗🔗🔗
Materiał przedstawiał brutalne metody represji, nieludzkie warunki życia oraz psychiczne i fizyczne tortury, jakim poddawani są więźniowie w XXI wieku🔗🔗🔗
Porównanie dwóch obrazów – literackiego, odnoszącego się do historii Polski oraz współczesnego, przedstawiającego los więźniów w Syrii – wywołało poruszenie i głęboką refleksję wśród uczniów. Wskazano, że mimo różnicy czasów i kontekstu geograficznego, cierpienie ofiar systemów opresyjnych ma podobny, uniwersalny charakter. Lekcja skłoniła młodzież do dyskusji nad problemem nadużycia władzy, braku poszanowania dla godności ludzkiej oraz koniecznością sprzeciwu wobec niesprawiedliwości.
Zestawienie literatury i współczesnych wydarzeń pokazało uczniom, że tematy poruszane w dziełach Mickiewicza pozostają wciąż aktualne i ważne, a historia może być źródłem nauki i inspiracji w działaniach na rzecz lepszego świata.
Głosy zza krat (2) Głosy zza krat (3)